Gi stemme til Olavsorgelet

Orgelet er et helt orkester! De ulike instru­mentene kalles orgelstemmer og har en eller flere piper for hver tone. I begynnelsen skulle orgel­stemmene etter­likne fløyter, trompeter eller stryke­instrumenter, og de fikk navn fra instru­mentene de imiterte. Senere fikk stemmene navn etter funksjon i orgelet (montre, prestant, kvint og ters) eller for å gi assosiasjon til natur (bourdon) eller himmelsk musikk (voix céleste). Orgelets stemmer deles i to hoved­grupper; labial- og lingual­stemmer. I labial­pipene frembringes tonen på samme måte som i en blokk­fløyte, mens i lingual­stemmene produseres tonen av en vibrerende tunge og foredles i et lydbeger. Det nye orgelet i St. Olav domkirke vil bestå av tre deler; hoved­verket Grand Orgue (11 stemmer), svell­verket Récit med luker for å variere dyna­mikken (13 stemmer) og Pédale (6 stemmer). Organisten velger instrumenter ved å trekke ut registre. Tallet etter navnet på hvert register­trekk angir den største pipens lengde.

Vi inviterer deg til å gi stemme til Olavsorgelet.

Bli kjent med instru­mentene nedenfor og send oss en henvendelse ved å trykke på knappen.

  • 1) Bourdon 16'

    En stor humle brummer i orglets hovedverk!

    Den dypeste stemmen i Grand Orgue består av 58 piper, de største i furu og de mindre i metall. Den dypeste pipen er ca 2,5 meter lang og er proppet igjen i enden slik at den klinger som en 5 meter – eller 16 fot – lang pipe. På tysk kalles den gedackt (dekket). Det franske ordet bourdonner betyr å brumme. Bourdon betyr også humle (insektet). Navnet er derfor et onomatopoietikon – lydmalende – ord. Bourdon 16’ skal brumme litt dypt i orgelets hovedverk.

    Klanglig forbilde: Orgelet i St. Thomas i Strasbourg, bygget i 1741 av Johann Andreas Silbermann.

    Lyden av en Bourdun 16’

    Pris: kr 80.000

  • 2) Montre 8'

    Finfine fasadepiper

    Montre kommer av latin monstrare som betyr å fremvise. En monstrans, hvor sakramentet utstilles, og uttrykket å demonstrere har samme opphav. Stemmen kalles også principal og er en slags rektor blant orgelpipene. En del av de 58 pipene står i fasaden ikledd 85% blankt og skinnende tinn, mens de resterende står inne i orgelhuset. Den dypeste pipen er 8 fot lang, ca 2,5 meter.

    Klanglig forbilde: Orgelet i St. Thomas i Strasbourg, bygget i 1741 av Johann Andreas Silbermann.

    Lyden av en Montre 8’

    Pris: kr 80.000

  • 3) Viole de Gambe 8'

    En slank og smekker gambe

    Orgelstemmen Viole de Gambe er inspirert av instrumentet som regnes som forløperen til celloen. Som en av strykestemmene, består den av 58 slanke orgelpiper i 70% tinn og 30% bly, den dypeste 8 fot lang. I Grand Larousse de la Langue Francaise hevdes det at navnets opphav er den første lydhermende stavelsen vl. Både violin (fiolin), viola (bratsj) og violoncelle (cello) knytter an til dette.

    Klanglig forbilde: Orgelet i Notre-Dame de Saint-Dizier, bygget i 1862 av Aristide Cavaillé-Coll.

    Lyden av en Viole de Gambe 8’

    Pris: kr 80.000

  • 4) Bourdon 8'

    Kjernen i orgelklangen

    Bourdon 8’ har 58 piper hvorav den dypeste er 8 fot lang. Alle 8-fotstemmene i orgelet danner kjernen i klangen. De største av bourdonpipene er i furu, mens de mindre er laget av metall.

    Klanglig forbilde: Orgelet i St. Thomas i Strasbourg, bygget i 1741 av Johann Andreas Silbermann.

    Lyden av en Bourdon 8’

    Pris: kr 60.000

  • 5) Flûte harmonique 8’

    Primadonnaen i Grand Orgue

    Flûte harmonique 8’ er en av solistene i Olavsorgelet. Det sies at orgelbyggeren Aristide Cavaillé-Coll fant opp harmonique-stemmene på 1840-tallet. De øverste pipene i denne orgel­stemmen er over­blåsende, noe som gir en kraftigere solistisk klang. De nederste pipene er felles med Bourdon 8’.

    “Madam Harmonique” vil nok, med sin velklingende stemme, få mange solooppdrag i kommende generasjoner. Les gjerne mer om denne spesielle orgelstemmen her.

    Lyden av en Flûte harmonique 8’

    Pris: kr 60.000

  • 6) Prestant 4'

    En presterende prestant

    Prestant 4 er, som Montre 8’, en principalstemme i Grand Orgue – men en oktav lysere i klangen. Navnet kommer av praestare som betyr å stå foran. Ofte er pipene plassert i orgelets fasade. Begrepet å prestere har samme opphav. De 58 pipene består av 70% tinn og 30% bly.

    Klanglig forbilde: Orgelet i St. Thomas i Strasbourg, bygget i 1741 av Johann Andreas Silbermann.

    Lyden av en Prestant 4’

    Pris: kr 20.000

  • 7) Nazard 2 2/3'

    En nasal baktropp

    Den dypeste pipen i Nazardstemmen er 2 2/3 fot lang og klinger en kvint over grunntonen. Den tilhører familien alikvoter da stemmen gir en annen tone enn grunntonen. Noen mener Nazard kommer av latin for nese – nasus – da stemmen kan ha en nasal klang. Mer trolig kommer navnet av det hollandske nazaat som på tysk heter nachsatz da stemmen er plassert bak eller etter grunnstemmen montre/ prestant. De 58 nazardpipene består av 70% tinn og 30% bly.

    Klanglig forbilde: Orgelet i St. Thomas i Strasbourg, bygget i 1741 av Johann Andreas Silbermann.

    Lyden av en Nazard 2 2/3’

    Pris: kr 20.000

  • 8) Doublette 2'

    «Dobbelt så kort» som Prestanten

    Det klassiske franske orgel er inspirasjonen for Olavsorgelet. I denne tradisjonen finner man doublette som kan beskrive en stemme med to piper pr. tone. I Olavsorgelet er Doublette synonym med Octavin som er plassert i Récit. Se stemme nr 19. De 58 pipene i Doublette 2’ befinner seg inne i Grand Orgue og består av 70% tinn og 30% bly.

    Klanglig forbilde: Orgelet i St. Thomas i Strasbourg, bygget i 1741 av Johann Andreas Silbermann.

    Lyden av en Doublette 2’

    Pris: kr 20.000

  • 9) Tierce 1 3/5'

    Tersen i Alikvotfamilien

    Den dypeste pipen i Tierceregisteret er 1 3/5 fot lang og klinger en ters over grunntonen. Som Nazard, tilhører Tierce familien av alikvoter. De 58 pipene består av 70% tinn og 30% bly og flytter inn i Grand Orgue like ved siden av Nazard og Doublette.

    Klanglig forbilde: Orgelet i St. Thomas i Strasbourg, bygget i 1741 av Johann Andreas Silbermann.

    Lyden av en Tierce 1 3/5’

    Pris: kr 20.000

  • 10) Fourniture IV 1 1/3'

    En leveranse piper til Grand Orgue

    Fourniture kalles også plein jeu eller mixtur. Ordet betyr leveranse eller tilbehør og henspiller på at denne orgelstemmen – med flere piper per tone – utvider og kompletterer plenumklangen i Olavsorgelet. Denne buketten av småpiper i Grand Orgue består av 70% tinn og 30% bly.

    Klanglig forbilde: Orgelet i St. Thomas i Strasbourg, bygget i 1741 av Johann Andreas Silbermann.

    Lyden av orgelklang med Forniture IV

    Pris: kr 40.000

  • 11) Trompette 8’

    Trommer og Trompeter

    Trompet er en av orgelets lingualstemmer (tungestemmer) der tonen frembringes av en vibrerende metalltunge og foredles i pipekroppen. Olavsorgelet har hele 7 lingualstemmer. Grand Orgues Trompette 8’ nok vil spille en sentral rolle. Begrepet trompet og tromme har samme opphav, noe som henspeiler et rørformet instrument.

    Klanglig forbilde: Orgelet i St. Thomas i Strasbourg, bygget i 1741 av Johann Andreas Silbermann.

    Lyden av Trompette 8’

    Pris: kr 80.000

  • 12) Flûte traversière 8'

    En tversover i Svellverket

    I et orgel finnes mange fløytestemmer. Flûte traversière har sitt opphav i tverrfløyten som spilles via et hull på utsiden av instru­mentet. Olavsorgelets Flûte traversière i verket Récit er en nær slekning av Grand Orgues Flûte harmonique. Den er overblåsende, noe som skaper en kraftig solistisk klang. De største pipene er i furu, mens de mindre er av 70% tinn og 30% bly.

    Klanglig forbilde: Orgelet i Notre-Dame de Saint-Dizier, bygget i 1862 av Aristide Cavaillé-Coll.

    Lyden av en Flûte traversière

    Pris: kr 80.000

  • 13) Viole de Gambe 8'

    Tvillingene Viole de Gambe

    Vi finner to Viole de Gambe 8’ i orgelet; en i Grand Orgue og en i Récit. Navnet beskriver en fiolin for bena. Som en cello blir og viole de gambe holdt mellom bena når det spilles. Orgelstemmen som forsøker å imitere en viole de gambe tilhører orgelets strykestemmer og har slektninger som viola d’amore, viola alta og viola bassa.

    De 58 slanke orgelpipene er laget i 70% tinn og 30% bly, og den dypeste er 8 fot lang.

    Klanglig forbilde: Orgelet i Notre-Dame de Saint-Dizier, bygget i 1862 av Aristide Cavaillé-Coll.

    Lyden av en Viole de Gambe 8’

    Pris: kr 80.000

  • 14) Bourdon 8'

    Humler i hvert orgelverk

    Bourdon er fransk både for humle, men og fransk for gedackt, noe som beskriver en dekket orgelpipe. I motsetning til tvillingen Bourdon 8’ i Grand Orgue er den største pipen i Rècits Bourdon 8’ kun 4 fot lang, men dekket i enden og klinger i 8 fots leie.

    De største pipene er i furu, mens de mindre er laget av tinn og bly.

    Klanglig forbilde: Orgelet i Notre-Dame de Saint-Dizier, bygget i 1862 av Aristide Cavaillé-Coll.

    Lyden av en Bourdon 8’

    Pris: kr 60.000

  • 15) Voix céleste 8'

    Himmelsk musikk fra galleriet

    Voix céleste kommer av latin og betyr himmelsk røst. Dette er en strykestemme som svever mot de øvrige orgelstemmene i svellverket ved at pipene stemmes litt høyere enn de andre med tilsvarende tone. På samme måte som instrumentet celesta, frembringes himmelske toner. De slanke og smekre pipene fra lille c til a’’’ er laget i 70% tinn og 30% bly.

    Klanglig forbilde: Orgelet i Notre-Dame de Saint-Dizier, bygget i 1862 av Aristide Cavaillé-Coll.

    Lyden av en Voix céleste 8’

    Pris: kr 40.000

  • 16) Prestant 4'

    Svellverkets prestant

    Olavsorgelet har tre Prestant 4’; en i Grand Orgue, en i Récit og en i Pédale, men så er principalstemmene ryggraden i orgelet og skal representere i hvert verk. Alle 58 pipene er laget i 70% tinn og 30% bly og den dypeste er 4 fot lang.

    Klanglig forbilde: Orgelet i St. Thomas i Strasbourg, bygget i 1741 av Johann Andreas Silbermann.

    Lyden av en Prestant 4’

    Pris: kr 20.000

  • 17) Flûte octaviante 4'

    Den mellomste oktaviant

    Som Flûte harmonique i Grand Orgue er Flûte octaviante i Récit en fløyte av solistisk karakter. Den klinger en oktav over 8 fots-grunn­stemmene og har navnet sitt deretter. Den relativt kraftige klangen får den ved at den er over­blåsende fra og med tonen lille f. Det vil si at pipe­lengden tilsvarer 8 fot, men den oktaverer og klinger en oktav lysere. De 58 pipene er laget av 70% tinn og 30% bly.

    Klanglig forbilde: Orgelet i Notre-Dame de Saint-Dizier, bygget i 1862 av Aristide Cavaillé-Coll.

    Lyden av en Flûte octaviante 4’

    Pris: kr 20.000

  • 18) Nazard 2 2/3'

    Kvinten i Récit

    Nazardens største pipe er 2 2/3 fot lang og denne orgelstemmen klinger en kvint – fem heltoner – over grunntonen. I utgangspunktet bodde Nazard og Tierce på samme rom bak skiltet Cornet i Récit­avdelingen, men de er senere adskilt og kan spille hver sin rolle i orgelklangen.

    De 58 nazardpipene består av 70% tinn og 30% bly.

    Klanglig forbilde: I motsetning til Grand Orgues Nazard har orgel­byggeren her hatt Cavaillé-Coll-orgelet i Notre-Dame de Saint-Dizier fra 1862 som forbilde.

    Lyden av en Nazard 2 2/3’

    Pris: kr 20.000

  • 19) Octavin 2'

    Den lille Octavus

    Octavin kommer av latin octavus som betyr den åttende. En oktav er altså et sprang på åtte toner i skalaen. Oktavstemmene klinger i det aktuelle verk over prestant/ principal. En Octavin er en liten oktav, altså en oktav over Prestant 4’.

    De 58 pipene er av 70 % tinn og 30% bly, og tonene fra lille c er overblåsende.

    Klanglig forbilde: Orgelet i Notre-Dame de Saint-Dizier, bygget i 1862 av Aristide Cavaillé-Coll.

    Lyden av en Octavin 2’

    Pris: kr 20.000

  • 20 Tierce 1 3/5'

    Tersen i Récit

    Tierce klinger, som navnet tilsier, en ters over grunntonen. Den største pipen er 1 3/5 fot lang. Opprinnelig var Nazard og Tierce satt sammen til en Cornet i Récit, men ved å dele dem opp har får man flere muligheter for klang­kombinasjoner i orglet. De 58 pipene består av 70% tinn og 30% bly.

    Klanglig forbilde: Orgelet i Notre-Dame de Saint-Dizier, bygget i 1862 av Aristide Cavaillé-Coll.

    Lyden av en Tierce 1 3/5’

    Pris: kr 20.000

  • 21) Basson 16'

    Et knippe rør gjør en fagott

    Fagott betyr egentlig et knippe. Når man ser fagottens sammen­setning av flere «rør», forstår man det. Basson er den franske betegnelsen på en fagott, og tilhører orgelets lingual­stemmer (tunge­stemmer). Orgel­bygger Jann-Magnar Fiskvik har studert nøye hvordan den franske kollega Aristide Cavaillé-Coll (1811-1899) tilvirket orgel­­piper og Olavs­orgelets lingual­stemmer er inspirert av dette arbeidet.

    I den såkalte støvelen finner man de delene som produserer tonen; tunge, hode, nøtt osv. Lydbegeret, som foredler klangen, består av 38% tinn og ellers bly. Oktaven C–H har halvlengde på begeret, mens tonene c–a’’’ har normallengde.

    Klanglig forbilde: Orgelet i Notre-Dame de Saint-Dizier, bygget i 1862 av Aristide Cavaillé-Coll.

    Lyden av en Basson 16’

    Pris: kr 80.000

  • 22) Trompette 8'

    Tre Trompeter

    Navnet Trompette antas å ha germansk opprinnelse og er beslektet med navnet tromme. Opprinnelsen er knyttet til rørformen som disse instrumentene har. Olavsorgelet har en Trompette 8’ i hvert verk, på samme måte som Prestant 4’ finnes i hvert verk.

    I den såkalte støvelen finner man de delene som produserer tonen; tunge, hode, nøtt osv. Lydbegeret, som foredler klangen, består av 38% tinn og ellers bly. Av de 58 pipene består tonene fra fiss’’’ til a’’’ av labialpiper.

    Aristide Cavaillé-Coll sitt orgel fra 1862 i Notre-Dame de Saint-Dizier er inspirasjonen til Olavsorgelets lingualstemmer.

    Lyden av en Trompette 8’

    Pris: 80.000

  • 23) Basson-Hautbois 8'

    Fagott og obo forenes i en klarinett

    Basson er den franske betegnelsen på en fagott og Hautbois er fransk for obo. Basson-Hautbois (fagott-obo) er en slags klarinettstemme kjent fra Frankrike og Sveits. Basson må ikke forveksles med med basun som har et annet opphav og styrke, siden de med basuner rev Jerikos murer.

    I den såkalte støvelen finner man de delene som produserer tonen; tunge, hode, nøtt osv. Lydbegeret, som foredler klangen, består av 38% tinn og ellers bly. Av de 58 pipene er tonene fiss’’ til a’’’ labialpiper.

    Inspirasjonen til Basson-Hautbois 8’ har orgelbyggeriet hentet hos Aristide Cavaillé-Coll sitt orgel fra 1862 Notre-Dame de Saint-Dizier.

    Lyden av en Basson-Hautbois 8’

    Pris: kr 60.000

  • 24) Clairon 4'

    Den lille trompeten

    Clarion betyr liten trompet og kommer av latin clarus som betyr lys. Klangen er altså lysere en trompetens. Clarion er forøvrig også navnet på en lyst klingende trompet som brukes i engelske og franske armeer.

    I den såkalte støvelen finner man de delene som produserer tonen; tunge, hode, nøtt osv. Lydbegeret, som foredler klangen, består av 38% tinn og ellers bly. Av de 58 pipene er tonene fiss’’ til a’’’ labialpiper.

    Aristide Cavaillé-Coll sitt orgel fra 1862 Notre-Dame de Saint-Dizier er inspirasjonen også til vår Clarion 4’.

    Lyden av en Clarion 4’

    Pris: kr 40.000

  • 25) Contrebasse 16'

    De profundis - fra det dype

    Contrebasse kommer av latinsk contra som betyr mot. Dette beskriver en stemme på motsatt siden av bassen, altså enda dypere. I orglene klinger disse stemmene i 16- eller 32-fots leie. Vi finner det samme begrepet i f.eks. kontraalt og kontrafagott.

    De 30 store kontrabassene i Olavsorgelets pedal er bygget i furu, i full lengde og ikke ulik tilsvarende stemme som Torkildsen orgelbyggeri har montert i Nidarosdomens kororgel fra 2015. Den største pipen er ca 5 meter lang, så det skal mye trevirke og snekkerier til for denne stemmen. De får plass i tårnrommet bak orgelfasaden.

    Lyden av en Contrebasse 16’

    Pris: kr 80.000

  • 26) Bourdon 16'

    Det brummer i kirketårnet

    Det franske ordet bourdonner betyr å brumme og bourdon betyr også humle. Navnet på orgelstemmen er derfor lydmalende. Den skal brumme litt dypt i orglets Grand Orgue og Pédale.

    Bourdon 16’ i pedalen består av 30 dekte piper i furu plassert i tårnrommet bak orgelfasaden. Den dypeste pipen er ca 2,5 meter lang. Pipene er “proppet igjen” i enden og klinger av den grunn en oktav dypere en om de hadde vært åpne.

    Orgelbyggeren har her latt seg inspirere av Johann Andreas Silbermann sitt orgel i St. Thomas, Strasbourg, fra 1741.

    Lyden av en Bourdon 16’

    Pris: kr 60.000

  • 27) Montre 8’

    Pedalens piper i fasaden

    Olavsorgelet har en Montre 8’ i Grand Orgue og en i Pédale. Montre 8’ kommer av latin monstrare som betyr å fremvise. En monstrans hvor sakramentet utstilles og begrepet demonstrere har samme etymo­logiske opphav. Noen av de 30 pipene i pedalverket står i fasaden, og består bl.a. av 85% blankt og skinnende tinn, mens de resterende står inne i orgelhuset og har en tinnprosent på 70%.

    Orgelbyggeren har her latt seg inspirere av Johann Andreas Silbermann sitt orgel fra 1741 i St. Thomas, Strasbourg.

    Lyden av en Montre 8’

    Pris: kr 40.000

  • 28) Prestant 4'

    Pedalens Prestant

    Som i orgelets Grand Orgue og Récit, finnes det og i Pédale en Prestant 4’. Det er en prinsipalstemme som klinger en oktav over grunnstemmen Montre 8’. Ordet kommer av praestare som betyr å stå foran. Begrepet å prestere er beslektet.

    De 30 pipene i pedalens Prestant 4’ er av 70% tinn og 30% bly. De er bygget etter inspirasjon fra Johann Andreas Silbermann sitt orgel i St. Thomas, Strasbourg, fra 1741.

    Lyden av en Prestant 4’

    Pris: kr 20.000

  • 29) Bombarde 16'

    Bombarder fra Bretagne

    Navnet bombarde på fransk betyr muskedunder, men opprinnelsen til denne orgelstemmen er det tyske pommer som var et tre­blåse­instrument videre­utviklet fra skalmeien, og senere avløst av oboen og fagotten. Det opprinnelige instrumentet lever fortsatt innen folke­musikken, spesielt i Bretagne.

    Olavsorgelet får en Bombarde 16’ til disposisjon for organistenes føtter. Den består av 30 piper plassert i tårn­rommet bak orgelhuset. Lydbegeret, som foredler den dype klangen, er laget i furu og munn­stykker av bly er plassert i kirsebær­hoder og støvler av metall.

    Inspirasjonen er hentet fra orgelbygger Gottfried Silbermann (1683-1753) og Torkildsens kororgel fra 2015 i Nidarosdomen.

    Lyden av en Bombarde 16’

    Pris: kr 60.000

  • 30) Trompette 8’

    En trompet i pedalen

    Olavsorgelet har en 8 fots Trompette i hvert av de tre verkene Grand Orgue (hovedverk), Récit (svellverk) og Pédale. Navnet trompet antas å ha germansk opprinnelse, og er beslektet med tromme. Opp­rinnelsen er knyttet til rørformen som disse instrumentene har.

    Trompette 8’ i pedalen består av 30 piper der lydbegeret, som foredler klangen, er i 70% tinn og 30% bly. I den såkalte støvelen finner man de delene som produserer tonen; tunge, hode, nøtt osv.

    Inspirasjonen er hentet fra Johann Andreas Silbermann sitt orgel i St. Thomas, Strasbourg, fra 1741.

    Lyden av en trompette 8’

    Pris: kr 60.000